Veranstaltung

  • 15. Januar 2015 | 18.30 Uhr
  • Erik Niedling und Ingo Niermann
  • Pyramid Dollar – das bessere Gold
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    Ingo Niermann und Erik Niedling

    Pyramid Dollar – das bessere Gold

    Seit zwanzig Jahren boomt der Kunstmarkt ohne größere Einbrüche. Bedeutende Kunstwerke versprechen eine Wertsteigerung, die in Ausmaß und Beständigkeit die von Gold, Immobilien und den allermeisten Aktien bei weitem in den Schatten stellt. Egal wie viel ein Künstler produziert, spätestens mit seinem Tod kommen keine weitere Werke mehr hinzu. Zudem ist Kunst, da ihr Wert nicht zentral notiert wird, hervorragend zur Geldwäsche geeignet. Kunst wäre das bessere Gold – wenn nicht das Problem mit Lagerung, Versicherung und Konservierung wäre. Auch Kauf und Verkauf gestalten sich schwierig, denn man ist dem undurchsichtigen Gebaren von Galerien und Auktionshäusern ausgeliefert.

    Banken haben immer wieder versucht, Fonds aufzulegen, die dem einzelnen die Mühen des persönlichen Kunstbesitzes abnehmen. Der Erfolg war allerdings mäßig, da renommierte Künstler und Galeristen ihre Werke nur ungern an einen Käufer abgeben, der offen spekulativ agiert. Hier verdient sich nur der Kunstberater, der dem Fonds mittelmäßige Ware vermittelt, eine goldene Nase.

    Mit dem Pyramid Dollar (P$) werden erstmals Anteile an einem einzigen Kunstwerk emittiert: dem Pyramidenberg. Bei dem von Ingo Niermann 2010 entworfenen und Erik Niedling übereigneten Kunstwerk handelt es sich um das Konzept zur größten Grabstätte und Pyramide aller Zeiten: Eine mindestens 200 Meter hohe Pyramide wird aus einem Berg geschlagen, in der sich Niedling bestatten lässt, auf dass die Pyramide anschließend unter dem Abraum begraben und die ursprüngliche Bergform wieder hergestellt wird.

    Gegenüber einem herkömmlichen Kunstfonds bietet der Pyramid Dollar unbestechliche Vorteile:

    – Unrealisiert wie realisiert fallen für den Pyramidenberg keine Lager- und Konservierungskosten an.

    – Internationale Größen des Kunstbetriebs haben in der Monographie The Future of Art: A Manual (Sternberg Press, 2011) eine positive Expertise zum Pyramidenberg abgegeben:

    “Yeah, okay, that’s Egypt as a quick run, so to speak … And that is somewhat consistent with our time, for sure.”
    Boris Groys, Professor an der New York University

    “It’s like Peter Smithson: as found. The found pyramid. Wonderful. Let’s do it.”
    Hans Ulrich Obrist, Co-Direktor der Serpentine Galleries

    “It’s a motor for the imagination. In other words, reviving the imagination as a productive force. It’s like this Hans Christian Andersen story where a man’s shadow suddenly breaks free of the man—which is horrifying enough—and then the shadow becomes independent and even starts to fight and compete with the man.”
    Thomas Bayrle, Teilnehmer der documenta 3, 6 und 13

    – Als größte Grabstätte und Pyramide der Welt wird der Pyramidenberg in seinen verschiedenen Bauphasen nicht nur ein einmaliges Kunstwerk, sondern eine touristische Weltattraktion ersten Ranges sein.

    – Die mit der Schöpfung des Pyramid Dollar generierten Erlöse werden allein darauf verwandt, die Realisierung des Pyramidenbergs voranzutreiben. Im Falle des Weiterverkaufs des Pyramidenbergs können die Pyramid Dollar entsprechend des Netto-Verkaufserlöses geteilt durch die Zahl ausgegebener Pyramid Dollar in Gold zurückgetauscht werden. Dessen ungeachtet kann der Pyramid Dollar auch als staatsfreie Währung genutzt werden.

    – Der Ausgabekurs für den Pyramid Dollar verdoppelt sich mit jedem weiteren Jahr. Im ersten Jahr (AD 2015) beträgt er 1 P$ für 1 g Gold, im zweiten (AD 2016) 1 P$ für 2 g Gold, im dritten (AD 2017) 1 P$ für 4 g Gold usw.

    Der Pyramid Dollar ist das bessere Gold.

     

    Medienecho:
    https://xenotopia.wordpress.com/2015/01/16/art-money-and-the-pyramid-dollar/

    http://culturclash-dickes-berlin.blogspot.de/

     

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    Pyramidendollar-Plakat

     


     

    Pyramid Dollars: the better gold

    The art market has been booming for twenty years without any major setbacks. Important works of art promise to appreciate at a rate and with a dependability that by far surpass those of gold, property, and nearly all stocks. Regardless of how much work artists make, production ceases at the latest with their death. In addition, art, since its value is not recorded in a central register, is ideally suited to money laundering. Art would be the better gold if it weren’t for the problems of storage, insurance, and conservation that come with it. Buying and selling are also difficult because they require you to negotiate the opaque behavior of galleries and auction houses.

    Banks have tried again and again to set up funds to circumvent the hassle that comes with the individual ownership of art. Their successes have been limited, however, since established artists and galleries are unwilling to see their works go to buyers who openly seek to use them for financial speculation. The only people lining their pockets in this game are the art advisers who broker mediocre product for the funds.

    The launch of the Pyramid Dollar (P$) marks the first time that shares in a single artwork, Pyramid Mountain, are being issued. This work, which was conceived by Ingo Niermann in 2010 and subsequently transferred to Erik Niedling, is a concept for the largest burial site and pyramid of all time: a pyramid, chiseled from a mountain and at least 200 meters high, within which Niedling will be interred, after which the pyramid is itself buried under the excavated material and the mountain restored to its original shape.

     Compared with a conventional art fund, the Pyramid Dollar offers unrivalled advantages:

    – Both in the form of an idea and as a finished work, there are no costs associated with the storage or conservation of Pyramid Mountain.

    – Internationally renowned art-world figures have praised Pyramid Mountain in the monograph The Future of Art: A Manual (Sternberg Press, 2011):

    “Yeah, okay, that’s Egypt as a quick run, so to speak … And that is somewhat consistent with our time, for sure.”
    Boris Groys, Professor at New York University

    “It’s like Peter Smithson: as found. The found pyramid. Wonderful. Let’s do it.”
    Hans Ulrich Obrist, Co-Director of the Serpentine Galleries

    “It’s a motor for the imagination. In other words, reviving the imagination as a productive force. It’s like this Hans Christian Andersen story where a man’s shadow suddenly breaks free of the man—which is horrifying enough—and then the shadow becomes independent and even starts to fight and compete with the man.”
    Thomas Bayrle, participant in Documenta 3, 6 and 13

    – As the biggest burial site and pyramid in the world, Pyramid Mountain will, throughout the various stages of its construction, not only be a unique artwork but one of the top global tourist attractions.

    – The revenues generated by the creation of the Pyramid Dollar will be used solely for the planning and construction of Pyramid Mountain. Should Pyramid Mountain be resold, all Pyramid Dollars can be exchanged back into gold at a rate determined by the net proceeds of the sale divided by the number of Pyramid Dollars sold. Besides, Pyramid Dollars are suitable for use as a non–state-backed currency.

    – The issue price of the Pyramid Dollar doubles each successive year. In the first year (2015 AD) it is 1 P$ for 1 g gold, in the second (2016 AD) 1 P$ for 2 g gold, in the third (2017 AD) 1 P$ for 4 g gold, etc.

    Pyramid Dollars are the better gold.

     

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    Eintritt: frei

Foto: André C. Hercher